Operační výzkum
Autor: Doc.RNDr.Milan BERKA,CSc.
Předmluva.
Publikace, kterou nyní dostáváte do rukou, je již druhým, podstatně přepracovaným
vydáním publikací Operační výzkum I , a Operační výzkum II Publikace
vznikla na základě desetileté přednáškové činnosti autora na Stavební
fakultě Vysokého učení technického v
Brně, především na oboru Ekonomika a řízení stavebnictví.
Proti předchozímu vydání doznal publikovaný
text změny především ve struktuře
a návaznosti látky,jsou zde zahrnuty některé
nové metody a postupy, které
autor publikoval v posledních letech. Za uplynulé
období nesmírně stoupl
podíl a význam výpočetní techniky,
především pak osobních počítačů,
počítačových
sítí a i to se nemohlo neodrazit na obsahu
látky.
Každá kapitola přesto do značné míry zůstává samostatnou a ucelenou teorií
optimalizace a byly k ní vždy připojeny i odkazy na odpovídající literaturu.
Text je doplněn řadou funkčních příkladů, realizovaných v architektuře
klient/server, v jazyce JAVA a JavaScript. Někteří autoři se sice tváří,
že doplňování publikace tohoto typu programy není vhodné, ale já si myslím
něco jiného a vážený čtenář ať toto laskavě posoudí sám. V poslední kapitole
jsem doplnil odkazy na nejrůznější síťové zdroje, což pravděpodobně odborníkům
v mnohém usnadní hledání a práci.
Dovoluji si upozornit čtenáře jednak na to, že v mnoha oblastech
není ještě
zcela sjednoceno názvosloví a také na to, že je
často pro operační výzkum
používán i termín "operační
analýza", což podle mého názoru
odráží
pouze část problematiky operačního výzkumu a proto
tento termín nepovažuji
za zcela výstižný.
Autor.
1. Teoretické základy operačního výzkumu.
1.1 Co je to operační výzkum a co zkoumá?
Operační výzkum vznikl jako samostatný
vědní obor především díky praktickým
potřebám ve vojenské oblasti. V souvislosti s
nebezpečím, které pro Anglii
ve třicátých letech začaly představovat letecké
síly fašistického Německa,
byly ve třicátých letech vyčleněny značné
finanční prostředky na vypracování
efektivní soustavy vyhledávání
nepřátelských letadel. Tyto práce byly započaty
na východním pobřeží Velké Británie,
asi 100 km na sever od ústí řeky Temže.
Během tří let byla vyzkoušena technická dokonalost
tohoto systému.
Samotný termín Operační výzkum byl pravděpodobně poprvé použit v
roce 1938 právě ve Velké Británii.
Po vstupu USA do druhé světové války se metody operačního výzkumu začaly
využívat i ve vojenském námořnictvu. Jednalo se v podstatě o vývoj efektivních
metod protiponorkové války. Jedním z vedoucích tohoto projektu byl P.M.Morse
z Technologického institutu v Massachusetts.
Výrazným byl i podíl firmy Bell
Telephone Laboratories. Ke konci druhé světové války měla již tato
skupina kolem 70 pracovníků a zabývala se organizací operací vojenských
jednotek a to jak pozemních vojsk, tak i jednotek týlových.
Mimo praktických výsledků těchto prací bylo důležité i to, že vědečtí pracovníci,
kteří se na těchto pracích podíleli, uviděli, že se v podstatě jedná o
začátek rozvoje nového vědního oboru. Výsledky těchto výzkumů se ukázali
velmi užitečné v mnoha oblastech techniky a ekonomiky.
Operační výzkum se zabývá především následujícími směry:
-
Tvorbou a popisem různých druhů jednání, které mohou vést k dosažení
vytyčeného cíle.
-
Vytvářením modelů operací, které matematicky přesně popisují cíle
operací,proces a výsledek provedení operace.
-
Hodnocením a srovnáváním efektivnosti konkurenčních způsobů jednání
a chování v rámci daného modelu.
-
Vyjasněním pojmu optimálního výběru jednání a tvorbou matematických
metod jeho realizace.
Matematické modely operačního výzkumu se
využívají především v
následujících
oblastech :
vojenská činnost,ekonomika,projektování
složitých technických a informačních
systémů,plánování a
řízení,rozhodovací procesy, teorie a metody
řízení
zásob apod.
Základem matematických metod v operačním výzkumu jsou především:
lineární algebra,teorie
diferenciálních rovnic,matematická analýza,
matematické programování, teorie grafů a
sítí, teorie optimálního
řízení,
teorie užitku, teorie hromadné obsluhy, teorie her, simulace a
imitační
modelování apod.
Převážná většina prakticky použitelných metod není v praxi myslitelná bez
využití dokonalé soudobé výpočetní techniky. Z tohoto důvodu značnou pozornost
věnujeme algoritmizaci daných metod a i některým programovým realizacím.
1.2 Co je vlastně operace a jak se popisuje?
Definice 1.1
Operací nazýváme konkrétní množinu
jednání a chování osob,automatů či
jiných
subjektů, které směřují k dosažení
vytyčeného cíle.
Definice 1.2
Operující (operační) stranou nazýváme subjekt operace.
Definice 1.3
Operační výzkumník je osoba nebo skupina osob, která provádí analýzu oparace,
doporučuje operující straně optimální řešení, ale nenese rizika operace
a nerozhoduje o použití strategií.
Definice 1.4
Prvky množiny jednání a chování
operujících stran v operaci nazýváme
strategiemi.Tyto
faktory v operaci mohou být kontrolovatelnými (pokud o
jejich použití rozhoduje
operující strana s kterou se v oblasti výzkumu
ztotožníme) nebo nekontrolovatelnými
(pokud o jejich použití rozhoduje jiná
operující strana, která se účastní
operace) nebo náhodnými (pokud se jedná např. o
množství dešťových srážek).
Operace se nejčastěji popisuje jako matematický model a proto musí zadávat,
alespoň přibližně, kvantitativní popis operace.
1.3 Co je to model, matematický model a jak se tvoří
modely?
Jedinou možnou metodou studia složitých jevů reálného světa je metoda studia
zjednodušených modelů. Ve světě, který nás obklopuje a kterého jsme i my
nedílnou součástí, všechny jevy souvisí mezi sebou a z tohoto důvodu celkový
a přesný popis celého reálného světa není prakticky možný. Každý model
je v tomto směru zjednodušeným odrazem skutečnosti a zachycuje pouze ty
stránky daného jevu, které považujeme za podstatné.
Například pokud budeme zkoumat běžný pohyb v gravitačním poli Země, není
asi nutné počítat s přitažlivostí Měsíce, Slunce nebo středu naší galaxie.
Každý model ve své podstatě předpokládá určitou idealizaci konkrétního
jevu a určitou abstrakci. Jinými slovy,úlohu musíme určitým způsobem zjednodušit
a zobecnit.
Například, pokud řešíme školní úlohu o tom, že z Prahy jede vlak do Brna,
pak obyčejně předpokládáme, že tento vlak jede rovnoměrně (pokud jel někdo
vlakem, pak ví ,že to není pravda) a to je tedy idealizace reálného světa,
a současně provádíme abstrakci ve dvou směrech. Jednak je jedno pro řešení
úlohy, zda jede z Prahy nebo z Košic a jednak je jedno, zdali je to vlak,
auto, letadlo nebo kolo. Ani idealizace a ani abstrakce však nesmí zajít
příliš daleko od podstaty a obsahu úlohy. Jestliže se tak stane, model
ztratí podstatné rysy modelované skutečnosti a výsledky použití modelu
nebudou odpovídat realitě. Tím pro nás model ztratí smysl. Z druhé strany,
pokud se budeme snažit o to, aby model byl maximálně přesný, bude příliš
složitý a modelování opět ztratí smysl, protože se daný model nebude dát
řešit.
Z těchto hledisek je umění modelovat a vytvářet modely vlastně uměním hledání
kompromisů mezi jednoduchostí a přesností.
Rozlišujeme různé typy modelů, jako jsou obrázky, schémata, fyzikální modely
skutečnosti (maketa letadla v aerodynamickém tunelu,model říčního koryta
nebo sypané hráze v laboratoři apod.)
aj.
Významným přínosem pro oblast modelování bylo využití matematických metod
a tedy tvorba matematických modelů. Využívání těchto druhů modelů
umožnilo i využívání výpočetní techniky pro jejich řešení. Dá-li se jev
popsat matematickými prostředky, pak vnitřní podobnost různých jevů se
projeví v tom, že se dají popsat stejnými prostředky. Z tohoto hlediska
má matematické modelování celou řadu výhod:
- OBECNOST - Jedním matematickým modelem je možné popsat celou řadu
jevů.
- STRUČNOST A PŘESNOST - V matematických modelech bývá implicitně obsaženo
mnoho informcí, které se z něj dají odvozovat matematickými prostředky.
Toto odvození bývá přesnější a bezpečnější než odvození slovní.
- SNADNÁ OVĚŘITELNOST PŘIJATÝCH HYPOTÉZ - Podle povahy předpokládaných
vztahů mezi veličinami je možné použít různých matematicky přesných metod.
Jednou z nejdůležitějších oblastí operačního výzkumu je oblast zkoumání
dějů a jejich matematického popisu. Z tohoto hlediska si připomeneme postup
při tvorbě matematického modelu:
1._Sestavení_kvalitativního_modelu.
V této části modelování musíme
nejprve na objektu modelování vyčlenit systém,t.j.
určit prvky systému, které nás budou
především zajímat, dále určit cíl
našeho výzkumu a popsat vztahy mezi jednotlivými
prvky systému, určit rozměr
úlohy, určit parametry (strategie) apod.
2._Sestavení_matematického_modelu.
Zde je nutné nejprve vybrat vhodné matematické prostředky pro popis prvků
vybraného systému a vztahů mezi prvky. Určíme matematickou oblast, t.j.
např.lineární algebru nebo diferenciální rovnice a následně provedeme přepis
závislostí do zvoleného matematického prostředí modelu. Musíme také matematicky
omezit možný rozsah změn parametrů modelu.
3._Výzkum_chování_modelu_z_hlediska_možných_změn_parametrů.
Tato fáze je fází řešení
matematického modelu. Především si
všímáme vlivu
malých změn na chování řešení
modelu. Pokud malé změny parametrů vyvolávají
neadekvátní změny řešení,je model
nestabilní a proto i nepoužitelný.
4._Konfrontace_výsledku_výpočtu_se_skutečností.
Jestliže výsledky výpočtu neodpovídají praxi, je model nepoužitelný a je
nutné se vrátit k fázi 2 nebo fázi 1 modelování a celý postup opakovat.
První a čtvrtá fáze modelování se
neobejde bez účasti odborníka té které
specializace, která odpovídá
profesionální orientaci modelu. Druhá a
třetí
fáze naopak vyžadují dobrou znalost matematických
metod. Z tohoto je vidět,
že proces modelování má navíc silný
interdisciplinární charakter a i z
toho plyne jeho dostatečná složitost.
Dalším krokem by měla být interpretace
získaných výsledků,t.j. jejich
správný
výklad, vypracování doporučení a
samotné uvedení výsledků do praxe. Z tohoto
pohledu vidíme, že matematické metody jsou
uplatňovány pouze v některých
fázích procesu modelování a jistě jej
nemohou nahradit celý. Nicméně jejich
použití přináší celou řadu
výhod:
objektivnost,jednoduchost,obecnost,čistotu úsudku a možnost jednoduchého
ověření všech předpokladů.
Všechny fáze modelování si ukážeme
blíže při tvorbě některých matematických
modelů typických úloh.
1.4 Co je podstatou vědeckého přístupu k modelování?
Cílem vědy, jako takové, je především
pochopit a objasnit to, co se děje
v reálné přírodě,t.j. zkoumat jevy, které
nás obklopují a také je umět
předpovídat. Věda začíná přesně
organizovaným pozorováním zkoumaného jevu.
Poznatky, získané pozorováním vedou vědce k
určitým domněnkám a teoriím,
které spojují fakty, získané v procesu
pozorování. V našem případě spojením
těchto faktů vzniká model. Dále se tyto domněnky, teorie
a modely rozvíjejí
samostatně, bez pomoci pozorování,na základě
různých logických a v případě
matematických modelů matematických pravidel, intuice a
jiných znalostí.
Z pragmatického pohledu je nejdůležitější
vlastností nové vědecké teorie
to, že umí určit, co se stane při různých předpokladech
nebo podmínkách.
Prostě řečeno, umí předpovědět budoucnost jevu na základě
současného stavu.
Z tohoto pohledu je pak zřejmé, že se teorie prověřuje
právě tímto způsobem.
Pokud teorie v určitých oblastech přestává přesně
odpovídat určitým jevům,
je první lidskou snahou ji "opravit" nebo "doplnit".
Tím se teorie na určitý čas zachrání, ale
obyčejně se stává postupně příliš
složitou, obsahuje řadu výjimek. Platí obecně
zásada, že co je příliš složité,obyčejně
není pravda. Proto jsou za určitý čas teorie nahrazeny
jinými.
Dovolím si připomenout některé myšlenky A.Einsteina :
"Věda musí začínat a končit fakty.Vědec musí být především pozorovatel
a jeho prvním kriteriem musí být praxe."
Druhým kriteriem je vnitřní dokonalost a krása teorie. Z pravdivostního
hlediska jsou následující dva modely pravoúhlého trojúhelníka naprosto
rovnocené (jedná se o Pythagorovu větu):
1. C2 = A2 + B2
B2*(C+B) + A2*(C+A)
2. 2 * C - A - B = (C+A) * (C+B)
Je zřejmé, že co se týká pravdivosti,mají tyto modely stejný charakter.
Z prvního výrazu je možné odvodit druhý tak, že jej rozepíšeme do dvou
výrazů:
C2 - A2 = B2 a C2 - B2 = A2
a dále po úpravách a sečtení dostaneme výraz 2.
Druhý výraz vynásobíme jmenovatelem zlomku ( strany trojúhelníka jsou kladné)
a po úpravách dojdeme k tvaru:
(C2 - A2 - B2)*(2 * C + A + B) = 0
Obsah druhé závorky je opět kladný a proto musí platit výraz 1.
Pravdivostní ekvivalentnost dvou výše uvedených výrazů jsme tedy dokázali,
je ale zřejmé, že z hlediska jednoduchosti a krásy dáme přednost klasické
formulaci problému.
Charakteristickým rysem vědecké metody zkoumání je pochopitelně její periodičnost
a návrat k experimentu a praxi.
1.5 Kde používáme modely a proč?
V celé řadě případů je možné zkoumat daný
děj pouze na modelu. Příčin tohoto
stavu je obecně víc. Jednou z nich je i lidskost - nelze
například zkoumat
zrak pacienta a poškození nervových vláken
tak, že pacientovi vyjmu oční
bulvu a budu mu postupně skalpelem odřezávat nervy a
zjišťovat zda ještě
vidí a jak. V této situaci je model pouze tím, s
čím mohu experimentovat.
Podobná situace je i v ekonomice. Nemohu si dovolit
provádět experimenty
typu, že od zítřka začnu rozdávat maso zdarma a zkoumat,
co to udělá, nemohu
si "zkoušet" na ekonomické situaci státu
nějaké neprověřené experimenty,
může to přijít obyvatelstvo příliš draho.
Další příčinou může být i nedostupnost
objektu zkoumání. Těžko mohu letět na
"návštěvu" k "černé
díře" v kosmu, abych zde ověřoval relativistickou teorii
gravitačního
pole. Podobně nemohu sledovat vývoj vesmíru miliardy let,
abych prověřil
některé kosmologické teorie.
V těchto všech případech mi pouze modelování umožňuje získat potřebné poznatky
a výsledky. Je třeba ovšem říci, že modelování nám může hodně poskytnout
i v případě, že objekt je dostupný a experimentovat by se s ním obecně
dalo. Umožňuje nám šetřit prostředky a čas.